Katarzyna Ewa Zdanowicz – autorka książki Kto się boi Marii K.? Sztuka i wykluczenie (2004), artykułów naukowych, recenzji, wywiadów oraz zbiorów poetyckich, m.in. Szkliwo (2000; Nagroda Literacka im. W. Kazaneckiego), Jak umierają małe dziewczynki (2003; wyróżnienie Biblioteki Raczyńskich), ciemność resort spa (2013). Stypendystka w dziedzinie literatury: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Białegostoku, Marszałka Województwa Podlaskiego. Współredaktorka Kwartalnika Kulturalnego „Opcje”.
Katarzyna Zdanowicz-Cyganiak nie napisała jednak monografii poezji kobiecej — jej celem nie był ogląd całości zjawiska, a jedynie opis sprofilowany kategorią inności/obcości, brała więc pod uwagę przypadki najbardziej reprezentatywne, stworzyła, można by rzec, pewne „modele” obcości w polskiej poezji najnowszej (na wybranych przykładach). Zarówno wybór poetek (m.in. Izabela Filipiak, Genowefa Jakubowska-Fijałkowska, Elżbieta Michalska, Eda Ostrowska, Ewa Sonnenberg, Jolanta Stefko), jak interpretacja ich wierszy są w pełni przekonujące; można by powiedzieć, że stanowią kluczowe punkty mapy, którą można co prawda poszerzać i uszczegóławiać, ale będzie ona stanowić punkt odniesienia dla przyszłych kartografów. (Alina Świeściak)
Zespół Pickpocks
Nie łódzki, nie szczeciński, nie krakowski i nie warszawski. Pickpocks to efemeryczny zespół znikąd. Pojawia się w przeróżnych miastach i składach, ale jego trzonem pozostają niezmiennie założyciele – Asia i Kazik. Ich muzyka to połączenie prostych melodii i melancholijnych tekstów. Stare, złe małżeństwo zaprasza do krainy samotności, gdzie znikają wieżowce, a gorące serca rozlewają się jak kleks.
Skład: Joanna Łańcucka: voc., melodyka, teksty Kazimierz Biegański: gitara, voc |