Manifestacje Poetyckie 2012 |
|
▒VIII Festiwal Manifestacje Poetyckie
W tym roku już po raz ósmy zapraszamy Państwa na Festiwal Literacki Manifestacje Poetyckie odbywający się w placówkach kulturalnych oraz plenerach Starego Miasta. Festiwal ma charakter zlotu poetów z całego kraju, którzy prezentują swoje utwory w nietypowych aranżacjach multimedialnych, a sekundują im muzycy, plastycy i happenerzy. Ósmą edycję rozpocznie wykład Julii Fiedorczuk Gościnna: rozważania o kobiecie, języku, poezji i etyce, a w kolejnych dniach, podczas paneli dyskusyjnych z udziałem znanych krytyków kultury, wspólnie zastanowimy się nad przyszłością i możliwościami utopii oraz skonstruujemy modele wymarzonego ekopolis. Motywem przewodnim tegorocznych Manifestacji jest rozumiana na wiele sposobów gościnność i powiązana z nią otwartość na czytelnika, dlatego jednym z najważniejszych projektów będzie sobotni cykl rozmów o literaturze Wspólny Pokój. Podczas tego wielogodzinnego seminarium, prowadzonego głównie przez kobiety, odbędą się dyskusje, koncerty, czytania wierszy, powstaną kolaże literacko-plastyczne i art-ziny, zawiążą się nowe inicjatywy twórcze. Wszystkim wydarzeniom będą towarzyszyć warsztaty literacko-artystyczne, Turniej Jednego Wiersza, akcje uliczne i wiele innych działań artystycznych. Zapraszamy również do festiwalowego klubu Solec na Kongres Poetów, koncerty i nocne odczyty. Zapraszamy!!! Organizator: Staromiejski Dom Kultury Kuratorka Manifestacji Poetyckich: |
|
▒Piątek, 7.09.12▒ |
||||
Otwarcie Festiwalu | ||||
Muzeum Literatury, Rynek Starego Miasta 20, piątek, godz. 18.00 ▲ Performance "Ciepły, mokry aksamit" (fot.) - fotografia - Dominika Dzikowska, piano - Marcin Masecki ▲ "Gościnna – rozważania o kobiecie, języku i poezji"(fot.) - wykład dr Julii Fiedorczuk |
||||
Klub Solec! |
||||
ul. Solec 44, piątek, godz. 13.00-18.00
▲ Kongres Poetów (fot.) – prowadzą Igor Stokfiszewski, Monika Blaszczak i Kazimierz Malinowski |
www.solec.waw.pl |
|||
Kongres Poetów to trzydniowa akcja oparta na pomyśle Kongresu Rysowników, który Paweł Althamer zrealizował w ramach 7. Berlin Biennale. Kongres Poetów zaprasza wszystkich do wspólnego wizualnego działania na wierszach. Dwie ściany klubu festiwalowego służyć będą pisaniu i przepisywaniu wierszy, dopisywaniu własnych wersów, rymów i onomatopei oraz wszelkim innym interakcjom pomiędzy wierszami, które przyjdą uczestnikom do głowy. Kongres Poetów będzie nieustającym dialogiem pomiędzy piszącymi. Niech poezja stanie się instrumentem żywej wymiany myśli, uczuć i światopoglądów. POETRY TO THE PEOPLE! |
||||
godz. 20.30-2.00 ▲ Maraton poezji – wystąpią: Joanna Dziwak, Piotr Janicki – Tomasz Świtalski* (sax); Kondycja Szaty Prodżekt - Katarzyna Kaczmarek i Bartosz Łazarski (kontrabas); Kuba Przybyłowski, Kamil Brewiński. ▲ Koncert zespołu BaBu Król, godz. 22.00 ▲ Andrzej Szpindler - "Duszny komputer" ▲ Maraton poezji Wystąpią: Marcin Orliński, Mateusz Andała, Urszula Kulbacka, Monika Brągiel, Krzysztof Szeremeta, Ilona Witkowska, Bartosz Sadulski, Paweł Łęczuk, Łukasz Bagiński, Martyna Tomczyk, Seweryn Górczak, Paweł Gawlik + goście |
||||
▒Sobota, 8.09.12▒
|
||||
Wspólny Pokój | ||||
Warsztaty wielowątkowe, Muzeum Literatury, sobota, godz. 11.00-19.00 | ||||
"Wspólny pokój" wziął się z odwróconego tytułu eseju Virginii Woolf z 1929 roku. Autorka zauważała, że kobietom do pisania są potrzebne dwie rzeczy – trochę swoich pieniędzy, a także tytułowy "własny pokój". Dzisiaj, gdy własne lokum i niezależność finansowa przestały być dla nich nieosiągalnymi luksusami, jest im potrzebne co innego, a mianowicie "wspólny pokój". Chodzi tu o takie miejsce w języku, w którym pojedyncze kobiece idiolekty i doświadczenia mogłyby się spotkać i dokonać "posiestrzenia". "Wspólny pokój" nie jest twierdzą – nie będziemy tu utwardzać tez ani utwierdzać się w przekonaniach. To raczej gniazdo: uwite ze ścinków historii i literatury, umoszczone na efemerycznych wycinkach, otwarte na ostre docinki. Albo koja, która równie dobrze ukoi zasiedziałą matrioszkę, anarchistkę, wierną kanonom muzę domową czy podnieconą kanonadami bywalczynię świata.Zapraszamy do naszego azylu również mężczyzn – znękanych niepokojami w hierarchiach patriarchatu i bitwami o literacką sukcesję. "No to jestem w domu" – mówimy, kiedy coś nagle staje się dla nas gościnnie jasne i przyjemnie zrozumiałe. Bądźcie z nami 8 września! Podzielcie z nami tę gościnność, przyjemność i jasność! |
||||
Programy | ||||
▲ Klaustrofobia na wynos, Kamila Pawluś ▲ Traumatka, Aneta Kamińska ▲ Czas na piknik, Katarzyna Fetlińska ▲ Wynalazczynie, Sylwia Omiotek |
||||
Odczyty | ||||
|
||||
Dyskusje | ||||
▲ Seminarium Estetyka a etyka, ecriture feminine. O potencjale poezji kobiet. (fot.) Godz.12.00 Oprowadzają: Julia Fiedorczuk, Beata Gula, Barbara Klicka, Katarzyna Ewa Zdanowicz, Joanna Mueller, Agnieszka Kozłowska, Kamila Pawluś. |
||||
Dyskusja na wiele tematów. Czy można myśleć o języku, a zwłaszcza o języku poetyckim, w kategoriach gościnności, która stanowiłaby przeciwieństwo narcystycznego solipsyzmu? Dlaczego wiele kobiet przeżywa swoją pracę poetycką jako pewien rodzaj walki, czego najlepszym i najbardziej spektakularnym przykładem jest Sylwia Plath. Dlaczego język dominujących tradycji poetyckich jest tak wrogim środowiskiem dla kobiety? Czy poezja ma płeć? Jakie są powody tego, że kobiety częściej i z większym sukcesem odnajdują swój "głos" w opowieściach, a nie w liryce? Czy możliwa jest poezja kobieca, a może poezja jest z natury męska (w takim razie Laura Riding, porzucając ją, dokonała jedynego logicznego wyboru)? Czy wyszliśmy kiedykolwiek poza stricte męskie rozumienie awangardy i czy takie wyjście jest możliwe? Czy istnieje awangardowa poezja kobieca, a jeśli tak, czy jest inna od męskiej? Tu warto wspomnieć o Audrey Lorde, dla której poezja to przestrzeń. "Rewolucja" nie jest dla niej dziełem niszczenia, nie wiąże się z przemocą (boską lub jakąkolwiek inną), lecz z aktem afirmacji, zjawiskiem twórczym, leczniczym. Czy może istnieć poezja, która nie przysłania sobą świata, a wręcz przeciwnie - pozwala rozmaitym istnieniom, stworzeniom, organizmom wyjść na pierwszy plan? Byłaby to poezja ekologiczna, w opozycji do tradycyjnej poezji opierającej się na metafizycznych ujęciach języka i podmiotu. Jaką rolę ma więc do odegrania ekofeminizm w myśleniu o poezji? |
||||
▲ Seminarium Kobiety nomadki, no-matki. O kobiecej emigracji, wygnaniu i odejściu na stronę. Godz. 16.00. Oprowadzają: Natalia Malek, Katarzyna Czeczot, Justyna Czechowska, Aneta Kamińska, Karolina Felberg, Justyna Radczyńska. |
||||
Interaktywna dyskusja na temat doświadczeń podróży i przemieszczenia przez kobiety. Wychodząc od literackich i uhistorycznianych reprezentacji tego doświadczenia, porozmawiamy o tym, w jaki sposób podróżniczka i współczesna nomadka sytuuje siebie względem swoich korzeni. W jaki sposób konstruuje późniejsze zależności od grup i jednostek? |
||||
Koncerty | ||||
▲ Tak Zwani Mordercy: Kamila Janiak i Kamil Strzyżewski, godz. 15.00 ▲ Sutari (fot.)– godz. 17.00 |
||||
Projekt: s u t a r i - ludowa awangarda kuchenna na trzy kobiece głosy i instrumenty codzienne. s u t a r i tworzą wokalistki, instrumentalistki |
||||
Wystawy | ||||
▲ Projekt: Ciepły, mokry aksamit, zdjęcia Dominika Dzikowska | ||||
"Ciepły, mokry aksamit" to projekt fotograficzny na temat porodu. Miał na celu pokazanie, że poród to dużo więcej niż medyczna procedura. Pełne ekspresji twarze kobiet oddają wieloznaczność tej sytuacji: cierpienie pomieszane z ekstazą, zmysłowość z duchowością. Przenikają się siła i strach. "Jako fotografka byłam obecna przy siedmiu porodach i są to doświadczenia, od których miękną kolana. Widok kobiety w porodzie jest jak obcowanie z żywiołem: pięknym, ale i przerażającym. Mam nadzieję, że poprzez swoje prace uda mi się oddać hołd tej niezwykłości i złożoności" – mówi autorka. |
||||
▲ Projekt: Muzeum Niewinności (fot.) Przygotowanie: Sylwia Omiotek, Jakub Głuszak | ||||
W projekcie tym zostały zgromadzone eksponaty należące do żyjących i nieżyjących już twórczyń, które swoim życiem, pisaniem i życiopisaniem zbudowały (i nadal to robią) historię kobiet. Są to pamiątki, rzeczy codziennego użytku, fragmenty ich rzeczywistości tworzące obraz najbardziej intymny z intymnych. | ||||
▲ Projekt: Profitrolki Zdrój, strona tekstowa – Justyna Radczyńska, strona graficzna – Agata Cygańska | ||||
"Obrazy ukazujące teksty w dobrym świetle i na odwrót - teksty dające głos niemym obrazom. Nowe użycia cytatów, sceny z życia wzięte, niezbyt łagodne obyczaje, sentencje. Ogólnie rzeczy przegwizdane, ale nie tylko (kilka skandali ma miejsce). Profitrolki – misterne ciasteczka – lodowe w środku, gorącoczekoladowe z wierzchu. Ulotne – do natychmiastowego spożycia - po wydaniu." Plon pocztówkowy ze strony www.facebook.com/Profitrolki |
||||
▲ Projekt: Drogi pamiętniczku... Wystawa z wieków dojrzewania Kuratorki: Katarzyna Czeczot, Barbara Klicka |
||||
Manufaktury Przygotowanie: feminarium Wspólny Pokój | ||||
▲ Femzinshow – Ola Wasilewska |
||||
Staromiejski Dom Kultury | ||||
Piwnica Largactil, sobota, godz. 13.00-17.00 |
||||
Czytania multimedialne | ||||
▲ Pokój Warszawski - Dworzec Wschodni (fot.)– Grzegorz Jędrek, Kamil Brewiński, Rafał Rutkowski, Ewelina Kuryłek, Ewa Solska, Michał Rozmysł |
||||
Od jakiegoś czasu Inicjatywa Dworzec Wschodni konstruuje w laboratoriach Lublina misterną, językową machinę. Tą machiną jest pismo "Dworzec Wschodni" z rozwijającymi się krytykami, odkrywającymi siebie poetami, wykuwającymi swoje metody humanistami uniwersyteckimi. Mechanizm już pracuje. Jego płuca wypchnęły kolejne numery pisma: "Heretycy", "Reset", "Przejście". A teraz Inicjatywa zbiera się w jednym pokoju – pokoju warszawskim. Korzysta z gościnności i chce, żeby gospodarze skorzystali z wizyty. Spróbuje pokazać, jak to działa. Zbada ciężar idei i nośność literackiej praktyki: poeci będą czytać, redaktorzy snuć wizje. Pokażą się światu: Ewelina Kuryłek, Ewa Solska, Kamil Brewiński, Michał Rozmysł, Rafał Rutkowski i Grzegorz Jędrek. W tle muzyka z "Metamiasta" Błażeja Gębury i strony pisma przesuwające się po ścianach. Kolejność spotkań: Czytelnia Dworca Wschodniego, Poczekalnia "Inicjatywa", Metrampaże i klucznicy, Dworzec Wschodni z żeńskim rodzajnikiem. |
||||
▲ Tytus Czyżewski – Urszula Pawlicka i Łukasz Podgórni | ||||
Projekt ma na celu adaptację twórczości Tytusa Czyżewskiego do warunków sieciowych. Jest to artystyczna odpowiedź na retoryczne pytanie Marka Ameriki: "Co futuryści zrobiliby z infostradą?" Poezja Czyżewskiego kładzie nacisk na konstrukcję, która jest istotniejsza niż treść. Forma jest także nadrzędna w cyberpoezji, mogącej oddać swoje przeczucia co do rzeczywistości i poezji m.in. dzięki animacji, montażowi, algorytmiczności, synestezji, symultaniczności i zakłóceniom. Kolejną cechą wspólną twórczości Czyżewskiego i cyberpoezji jest łączenie elementów świata biologii i techniki. Czy sieciowa realizacja jest w stanie odzwierciedlić odwieczny problem hybrydyczności ciała człowieka? By odpowiedzieć na te pytania w trakcie projektu zostaną zaadaptowane utwory z tomików Czyżewskiego: Zielone oko, poezje formistyczne oraz Noc – dzień, Mechaniczny instynkt elektryczny. W realizacji wykorzystane zostaną różnorodne odmiany cyberpoezji: m.in. poezja konceptualna, poezja wizualna, hipertekstowa, animacyjna, emanacyjna czy nihilog. |
||||
▲ 918-578 – promocja książki Romana Bromboszcza | ||||
Promocja najnowszej książki Romana Bromboszcza. W tomie "918-578" poeta testuje do granic możliwości przyjęte kanony języka. Wyczulony na wszystko, co nowe przygląda się, jak pod wpływem wszechobecnych maszyn, generatorów i programów zmianie ulega też język literacki. Bliskie są tej książce wszelkie intuicje związane z ważnymi dzisiaj teoriami i narzędziami medycyny w zakresie pamięci i tożsamości protetycznej, ingerencji w ciało przedmiotów obcych, protez, chipów. Jak konstruowana jest nasza tożsamość kiedy jej integralną częścią jest proteza, jak będzie wyglądał język takich podmiotów o tożsamości i pamięci protetycznej? Książka Bromboszcza i język tego tomu bada intuicyjnie. |
||||
▲ Wielokulturowość. Cybernetyczny obraz gwary. – Łukasz Podgórni i Leszek Onak | ||||
Prezentacja multimedialna, podczas której poeci cybernetyczni zestawią ze sobą fragmenty utworów, zdań i form językowych zaczerpniętych z różnych gwar. Za pomocą animacji, dźwięku i interakcji z publicznością, odkryjemy miejsca wspólne i osobne małych ojczyzn. Wydany na potrzeby spotkania tomik będzie za darmo rozdawany uczestnikom. |
||||
Galeria Wyjście Awaryjne | ||||
▲ Andrzej Szpindler "Rysunki" - kurator: Tomasz Świtalski |
||||
Sala kameralna, sobota, godz. 14.00-16.00 ▲ Dyskusja: Re-konstrukcja ekopolis w najnowszej polskiej literaturze. W tył, w przód czy poza czasem? (fot.) Otwierają: Michał Czaja, Michał Kasprzak; Uczestniczą: Maria Cyranowicz, Jakub Momro, Piotr Śliwiński. |
||||
W naszym Manifestacyjnym panelu postaramy się przyjrzeć przede wszystkim temu, czy i w jaki sposób polska literatura współczesna mogłaby pretendować do roli aktorki lub reżyserki zmiany społecznej. Czy jej potencjał wypełnia się w dystopijnych, apokaliptycznych wizjach obecnego świata, czy może jednak projektuje ona przestrzenie, które bez większego zażenowania nazwalibyśmy eutopiami (miejscami pożądanymi)? Co jest wreszcie stawką w tej grze: fikcja czy "realne" życie? |
||||
Galeria Kordegarda |
||||
ul. Krakowskie Przedmieście 15/17, sobota, godz. 17.30 ▲ Odprysk poezji. Stanisław Dróżdż mówi (fot.) – premiera książki Małgorzaty Dawidek Gryglickiej |
||||
Warszawska premiera wywiadu-rzeki ze Stanisławem Dróżdżem, jaki w 2006 roku przeprowadziła Małgorzata Dawidek-Gryglicka. Stanisław Dróżdż [1939-2009] to poeta-konkretny, jeden z najbardziej znaczących artystów polskiej awangardy lat 60. i 70. XX w. Od 1967 roku tworzył prace z pogranicza literatury i sztuk wizualnych, definiowane przez niego jako pojęciokształty. Łączył w nich symbole językowe z porządkami innych nauk, np. systemami matematycznymi. |
||||
Klub Solec! |
||||
ul. Solec 44, sobota godz. 12.00 – 18.00 ▲ Kongres Poetów prowadzony przez Igora Stokfiszewskiego, Monikę Blaszczak i Kazimierza Malinowskiego |
||||
godz. 20.00 – 2.00 ▲ Same, same Barbara Klicka [wiersze], Malgorzata "Tekla" Tekiel [bas] ▲ Maraton poetycki (fot.) Andrzej Sosnowski i Tadeusz Pióro, Agnieszka Mirahina, Bartosz Konstrat, Michał Szymaniak, Natalia Malek ▲ Rocznik 67 (fot.) Adam Wiedemann, Joanna Oparek, Krzysztof Grabowski, Marcin Sendecki |
|
|||
W 1967 roku Czesław Niemen wykonał na festiwalu w Sopocie piosenkę "Dziwny jest ten świat"; Witold Lutosławski napisał II Symfonię, a Terry Riley – "In C"; swoje debiutanckie płyty wydali Doorsi, Pink Floydzi i Velvet Undergrand, ukazał się też "Sierżant Pieprz" Beatlesów, "Surrealistyczna Poduszka" Jefferson Airplane i album Ewy Demarczyk z piosenkami Zygmunta Koniecznego. W literaturze nic się jak gdyby nie działo, urodziło się wszakże kilkoro poetów, obecnie stanowiących niebylejaką gromadkę: Wojciech Bonowicz, Ewa Sonnenberg, Miłosz Biedrzycki, Krzysztof Śliwka, Joanna Oparek, Artur Grabowski, Marcin Sendecki i Adam Wiedemann. Część z nich dała się oto zaprosić na wspólny występ z okazji 45. urodzin, które w roku bieżącym obchodzili lub będą obchodzić. | ||||
▲ Scenariusz dla milczącego poety i rozczytanej publiczności. Elżbieta Lipińska - Inspiracje Cage'owsko-Schaefferowskie ▲ Audiomara Sławomir Gołaszewski, Paweł Kozioł, Leszek Woźniakiewicz ▲ Maraton poetycki Rafał Gawin, Szczepan Kopyt, Michał Czaja, Maciej Melecki, , Magdalena Gałkowska, Waldemar Jocher, Marcin Czerwiński, Monika Błaszczak, Paweł Kozioł, Albert Sienkiewicz, Zuza Ogorzewska + goście |
||||
|
||||
Staromiejski Dom Kultury | ||||
Sala klubowa, niedziela, godz. 12.00-14.00 ▲ Panel: Krytyka czy klinika – krytyka jako etyczne wytwarzanie czy estetyczna re-kreacja Prowadzący: Michał Czaja Paneliści: Paweł Kaczmarski, Maciej Topolski, Karolina Felberg, Przemek Witkowski |
||||
Gdy krytyka staje się kliniką, literatura zamienia się w chore ciało bez organów, a krytyczna machina zostaje zneutralizowana i sprowadzona do genetycznych ułomności tekstu i analiz estetycznych. Gdy krytyk w stanie klinicznym zaczyna taniec z tekstem, wszystko staje się jałową rekreacją na spacerniaku wokół dobrze nam znanych nazwisk i metafor, pustych pojęć czerpanych z metafizycznego słownika hermeneutyki i psychologii, a wszystko po to, by skutecznie wypełniać przestrzeń tekstualnej i socjologicznej gry. Przyszedł więc czas na krytyków: chcemy spytać tych, którzy podnoszą rękę na autora i jego dzieło, jak przywrócić krytyce moc tworzenia, przywrócić jej rzeczywistą siłę, która przychodzi z zewnątrz i nie pozwala ciału zasnąć, nieustannie pobudzając je w etycznym napięciu do kolejnego wysiłku? Spróbujemy również spytać młodych krytyków o kryteria estetycznej weryfikacji, o często podnoszoną kwestię smaku, o to czy broni on nas przed bylejakością i tak zwaną "złą" literaturą, czy może jest jedynie literackim respiratorem. Na koniec nie unikniemy zapewne rozmowy o formach współuczestnictwa w literaturze – od wolnej przestrzeni kongresu po zamknięty na odrzuconych salon. Zapraszamy do dyskusji! |
||||
Restauracja Corso |
||||
ul. Marszałkowska 41 [Plac Zbawiciela], niedziela, godz. 11.00 ▲ II Śniadanie Wicemistrzów, (fot.) Grupa Poetycka Rebjata z gościnnym udziałem Pani Katarzyny Ważyk |
||||
|
||||
Piwnica na Wójtowskiej |
||||
ul. Zakroczymska 11 {wejście od ul. Wójtowskiej}, niedziela, godz. 13.00-19.00 ▲ Teatr Mariana Bednarka: OJOJOJ W AKCJI(fot.) performance reżyseria, scenografia, dźwięk, kostiumy: Marian Lech Bednarek; muzyka: folk ukraiński; występują: Sławomir Kubat, Magdalena Saluk, Katarzyna Łaciak, Marian Lech Bednarek |
||||
Performance "OJOJOJ W AKCJI" to próba per formatywnego ukazania Żywej Formy Poezji, która polega na zespoleniu tekstu z ruchem ciała i obrazem skomponowanym przez ciało aktora. W efekcie szereg kompozycji plastycznych ukazuje formę otwartą na dalsze dzianie się. |
||||
▲ Otwarty Turniej 1 Wiersza dedykowany Tomkowi Pułce (fot.) – godz. 13.30 |
||||
|